أخر الاخبار

وزير التعليم .. يوجه رسالة مهمة للمواطنين بشأن تعطيل الدراسة " فيديو "

وزير التعليم

رسالة مهمة للمواطنين بشأن تعطيل الدراسة

ناشد الدكتور طارق شوقي، وزير التربية والتعليم والتعليم الفني، المواطنين قائلاً: " عايزين من هنا لحد ما الكورونا تخلص، نبطل نعمل شغل الاشاعات ده .. لما يكون فيه تعطيل دراسة، الدولة هي اللي هتقول .. وبما إن الدولة ما قالتش يبقى مانجتهدش من نفسنا ونقول اشاعات".

وأضاف طارق شوقي في مداخلة هاتفية مع برنامج "آخر النهار" المُذاع على فضائية "النهار"، قائلاً: " يا جماعة اللي يكتب يكتب، منشغلش بالنا بيه .. المختصة بهذا القرار هي لجنة إدارة الأزمات والأوبئة وهي برئاسة مجلس الوزراء، ورئيس الوزراء وكل مؤسسات الدولة المعنية وعلى رأسهم وزارة الصحة .. ديه اللي بتُسأل عن قرار تأجيل أو تغيير .. واحنا كوزارة بيجيلنا القرار اللي هنفذه".

وتابع وزير التربية والتعليم: "أي تعطيل في الحياة مبيكونش في المدارس بس .. بيكون في الجامعات وأماكن الخروج بالإضافة إلى حظر التجوال .. لكن أهم حاجة عندهم تأجيل الدراسة والامتحانات عشان كده مش وراعم غير الشائعات".

وأشار طارق شوقي، وزير التربية والتعليم، إلى كلام الدكتور حسام عبد الغفار، المتحدث باسم وزارة الصحة، حيث إنه منذ بدء الجائحة وهو يُعطي تقرير أسبوعي من فيروس كورونا، والوضع الوبائي مستقر الآن، من حيث أعداد الإصابات والأعداد في المستشفيات، وأن أعراض المتحور الجديد أقل بكثير من المتحورات السابقة.

وعقب وزير التربية والتعليم قائلاً: "بالتالي اللي بيحصل في العالم ده على متحور أوميكرون هي دوشة مش أكتر .. ده احنا نتمني لو حد جاله كورونا يجيله أوميكرون وليس دلتا .. لأنه أخف ولا يستدعي اللي بيحصل".

وحول تسجيل 3 حالات إصابة بمتحور أوميكرون الجديد، علق طارق شوقي قائلاً: "تم عزلهم من وقتها ومخرجوش وموجودين تحت سيطرة وزارة الصحة .. و 2 منهم لم يظهر عليهم أعراض، والحالة الثالثة ظهرت عليها أعراض خفيفة أقل من أعراض الانفلونزا العادية .. وبالتالي الأمر لا يستدعي أي حاجة من اللي بتحصل .. وهي مجرد عمل بلبلة واشاعات قبل الامتحانات".

وأتم وزير التربية والتعليم حديثه قائلاً: "قول الفصل يأتي من لجنة إدارة الأزمة وليس من وزارة التربية والتعليم .. فمبتسألوناش احنا .. احنا عبد المأمور .. لما اللجنة تقرر احنا هننفذ .. وحتى الآن لا يوجد نية لاتخاذ اجراء بتغيير مواعيد الامتحانات أو تأجيلها".



تعليقات



    حجم الخط
    +
    16
    -
    تباعد السطور
    +
    2
    -
    close