📁 آخر الأخبار

قرار هام .. من التعليم بشأن مناهج 5 ابتدائي

قرار هام  ..  من التعليم بشأن مناهج 5 ابتدائي

«التعليم»: جار تطوير مناهج «5 ابتدائي» طبقا للمنظومة الجديدة| خاص

أكدت الدكتورة نوال شلبي، مدير المركز القومي لتطوير المناهج بوزارة التربية والتعليم، أنه يجري حاليا وضع وتطوير مناهج الصف الخامس الابتدائي، وفقا لمنظومة التعليم الجديدة 0.2. 

وأشارت مدير المركز القومي لتطوير المناهج، إلى أنه سيتم الانتهاء من تأليف مناهج الصف الخامس الابتدائي طبقا لمنظومة التطوير التدريجية للصفوف لمنظومة التعليم الجديد 0.2 ، قبل بداية العام الدراسي القادم بوقت كافي.

يذكر أن الدكتورة نوال شلبي ، مدير المركز القومي لتطوير المناهج بوزارة التربية والتعليم، قد صرحت لـ«بوابة أخبار اليوم»، بأن المناهج المطورة من مرحلة رياض الأطفال حتي الصف الرابع الابتدائي جميعها تتناول كل القضايا والتحديات الموجودة في المجتمع، ومن أهمها عدم التمييز ومنه عدم التمييز ضد المرأة وتبرز أهمية المرأة ودورها.

وأضافت مدير المركز القومي لتطوير المناهج: كما أنها تتناول قضية احترام الأخر وهذا يعني احترام كل الفئات الموجودة في نسيج المجتمع، وبالطبع علي رأسها احترام وتقدير المرأة مع ابراز أدوارها المتعددة في الاسرة والمجتمع.

وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي، قد تحدّث عن أهمية احترام المرأة وحمايتها من التعرض للعنف، قائلا: «حد بقى ييجي يقول يجوز أضرب، تضرب إيه؟، هو ده كلام يجوز يا جماعة، ميصحش أبدا حد في الشارع يؤلم سيدة ماشية بنظرة مش بكلمة حتى، ده كلام عجيب، ده لازم المجتمع كله يتوقف قدام اللي بتكلم فيه، ويقول إزاي إحنا كده، ونقبل إن بنت أو ست ماشية في الشارع وحد يؤلمها بنظرة مش حتى يتكلم، مش بتكلم في قانون بس، لكن في دراما وإعلام ومفكرين ومثقفين، ومسجد وكنيسة، ازاي الأدب ده يمارس».

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في احتفالية تكريم الأمهات المثاليات 2022، التي يستضيفها مركز المنارة للمؤتمرات في التجمع الخامس: «لازم نهتم بالوعي، واللي بيعمل كده -يقصد الاعتداء على المرأة- هو ابني وابنِك، يا ترى شكلنا ده من وهو طفل صغير إنه يخلي باله وميعملش كده، إحنا مهتمين بالتعليم بس، وماله، بس هل إحنا مهتمين بصياغة شخصيات أولادنا عشان ميبقوش كده؟، يا ترى ده موضوع مهم في بناء الطفل؟، ردوا انتوا».

وتابع الرئيس: «قلت لكم مرة في موضوع الإيذاء البدني ده، والناس ضحكت لما قلت كده، إن الراجل وهو بيكلم الست يحط إيده وراء ظهره، يا عم خلي إيدك ورا ضهرك، يا سيدي اتكلم كويس، لما النبي محمد قال استوصوا بالنساء خيرا، قال خلوا بالكم من حاجتين، الصلاة والمرأة».

وأضاف السيسي: «دي استراتيجية يا جماعة، تطلع منها استراتيجيات وعادات وتقاليد وقيم ومبادئ ودراسات تحقق الموضوع ده، مش حسب ضميرنا بس، والنبي طلب وضع مناهج فيها احترام وتقدير وأدب وهدوء وخلق مع المرأة، إحجنا بنتكلم عن المرأة ككل، مش عن الست المصرية بس».


أخبار التعليم اليوم
أخبار التعليم اليوم
تعليقات



    close